‘Inna lillahi wa innaa ilaihi raaji’uun’

Pagi semalam aku terima sms dari Imah… sms yang menyentap hatiku sekaligus berlinang air mataku. Dalam smsnya katanya, “salam, anak bujang aku meninggal”, ya Allah.. berat ujian untukmu sahabat… dalam situasi itu Imah masih tenang dan dapat membalas smsku.. Katanya lagi anaknya yang berusia 17 tahun yang kembali ke rahmatullah kerana kemalangan semasa pulang dari sekolah. Bukankah menuntut ilmu itu satu jihad? Maka pulangnya anakmu ke sisi penciptaNya seperti keadaan orang yang berjihad… InsyaAllah Imah, anakmu akan menantimu di Syurga nanti…

Kukunjungi Imah di pusara anaknya, wajah seorang ibu yang bersedih atas pemergian anak tersayang diliindungi dengan senyuman. Walaupun matamu merah, Imah masih mampu menyapa kawan2 yang hadir.. Ya Allah, Alhamdulillah aku bersyukur kepadamu kerana sahabatku diberi ketabahan dan ketenangan dalam menghadapi ujianmu. Semoga keredhoanmu itu berpanjangan sahabat..

Dalam Surah Al Baqarah, ayat 155 – 156, Allah berfirman yang maksudnya, “Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar: (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: ‘Inna lillahi wa innaa ilaihi raaji’uun’.” Setiap muslim yang ditimpa musibah lalu ia bersabar dan mengucapkan apa yang Allah perintahkan, pasti Allah berikan pahala kepadanya dan berikan kepadanya pengganti yang lebih baik.

Sesungguhnya, apapun milik kita, keluarga, anak-anak, harta hakikatnya adalah milik Allah. Allah hanya mengamanahkannya kepada kita, apabila Allah mengambilnya semua, ia ibarat pemilik barang yang mengambil barangnya yang dipinjamkan kepada orang lain. Segala milik kita adalah barang pinjaman untuk masa yang sebentar cuma.

Sahabat, semoga ketabahan dan keredhoan itu tetap bersamamu. Aku hanya mampu berdoa yang terbaik untukmu dan allahyarham anakmu.

Muhammad Fakhri bin Haslin… damailah engkau di sana dan tenanglah kau di sisiNya.. amin.

About che cma

aku hanyalah insan biasa, yang menumpang di bumi Allah yang luar biasa, bercita-cita menjadi muslimah sejati
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s