Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul

Hari ni, aku, mira and kin pegi jogging kat teratak seri alam. Mak aii.. disebabkan dah lama tak gi xcercise maka kesakitan di sana dan di sini.. hahaha..

Dalam pada tu kin cerita pasal adik dia yang sakit, kesian.. semoga tabah menghadapi ujian Allah. Mak kip yang mengajar kami ngaji pun admitted kat hospital sultanah aminah. Cam tu juga kak nafisah going to be an operation bulan depan dan anak mak ton dah dioperasi. Aku salute kat Kak Nafisah, walaupun dia sakit, tapi dia tak tunjuk pun dia sakit. Malah masih boleh bergurau senda cam biasa.. Aku doakan mereka sentiasa tabah dan diberikan rahmat oleh Allah swt.

Al Baqarah 156:
(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”[101].
[101]. Artinya: Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya-lah kami kembali. Kalimat ini dinamakan kalimat istirjaa (pernyataan kembali kepada Allah). Disunatkan menyebutnya waktu ditimpa marabahaya baik besar maupun kecil

Sesungguhnya kita ni milik Allah. Hidup di dunia ni umpama musafir jerk.. kita singgah sebentar di dunia ni, sementara nak menuju ke alam yang kekal di sana.

Kuliah malam tadi: Ustaz Nizamuddin Omar,

Wali terbahagi kpd 2, wali umum dan wali khusus, wali tu maksudnye dekat, kebanyakan orang adalah wali umum, yang mana melakukan ibadah wajib, masih tidak melakukan yang sunat, meninggalkan dosa besar, tapi masih melakukan dosa kecil.. untuk menjadi wali khusus, lakukan segala ibadah wajib, ditambah yang sunat, menjauhi segala dosa besar dan kecil.. insyaAllah.. Seperti Saad bn Abi Wakash yang mustajab doanya. Wali yang mendapat karamah (kemuliaan Allah). Biasanya bila disebut wali, maka kita disogokkan dengan kisah orang boleh terbang, ataupun berjalan di atas air.. Bak kata ustaz malam tadi, bila melihat kejadian seperti itu, tanggapan pertama itu adalah olah dari syaitan utk menyesatkan manusia, wallahualam..

Wali khusus, boleh diusahakan untuk mendapatkannya dan dengan izin Allah swt. Apabila Allah campakkan Nur’ (cahaya) ke dalam hati-hati hamba yang mencari keredhaannya, maka hamba-hamba itu akan merasa seronok dalam beribadah, lalu terhakislah sifat-sifat buruk dalam dirinya.

Alangkah indahnya kalau aku adalah seorang dari mereka!!!

About che cma

aku hanyalah insan biasa, yang menumpang di bumi Allah yang luar biasa, bercita-cita menjadi muslimah sejati
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul

  1. nizamuddin omar says:

    yg bersungguh2 mencari kemuliaan ALLAH, maka DIA akan mempermudahkannya dgn hidayah & rahmatNYA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s